SILKEBORG FORSYNING FÅR NYT LOGO OG NY VISUEL IDENTITET
10. april 2025
Vi lancerer en ny visuel identitet og får nyt logo med et moderne S-monogram, der symboliserer bæredygtighed og fællesskab. I løbet af april og maj 2025 ruller vi gradvist designændringerne ud på alt fra digitale platforme til skiltning.
Silkeborg Forsynings nye logo
Inden længe får Silkeborg Forsyning et nyt udseende. I løbet af april og maj 2025 vil vi løbende implementere vores nye logo og visuelle identitet på alt fra vores hjemmeside og regninger til skilte og trykte materialer.
Selvom vi får et nyt look, er vores navn og vores kerneopgave stadig den samme – vi er fortsat Silkeborg Forsyning.
”Vi hedder stadig Silkeborg Forsyning, men udviklingen bunder i vores strategi om Silkeborg Forsyning som en bæredygtig forsyning, der ønsker at tage en større og mere aktiv rolle i den grønne omstilling med en mere cirkulær forretningsudvikling," siger direktør i Silkeborg Forsyning, Jens Bastrup.
Både Silkeborg Forsyning og samfundet har ændret sig, derfor er det nye udseende nødvendigt, pointerer direktøren.
”Der sker en meget stor udvikling i disse år inden for klima og miljø. Det er en udvikling, vi er en del af med vores nye strategi, der sætter bæredygtighed i front. Vores nye visuelle identitet med et moderne, samlende udtryk passer ind i den rolle, vi ønsker at indtage."
Udviklingen skyldes også forventninger fra ejer og kunder, uddyber Jens Bastrup.
”Det er i fuld overensstemmelse med de ambitiøse forventninger, der er til os fra vores ejer Silkeborg Kommune og fra vores kunder. Vores opgaver har stor samfundsmæssig betydning. Vi står som et samlet forsyningsselskab med klar kommunikation til vores kunder. Det skal vores udseende og logo afspejle, og vores omgivelser mærke i fremtiden.”
Ikonet i det nye logo
Det nye logo og visuelle udtryk
Vores nye logo består af et stilistisk S-monogram, der tager udgangspunkt i et uendelighedstegn. Dette symboliserer den cirkulære og bæredygtige tilgang, som er central for Silkeborg Forsyning.
Symbolikken bag logoet
S’et i midten repræsenterer Silkeborg Forsynings rolle som en central aktør, der – som ringe i vandet – påvirker sine omgivelser, herunder samarbejdspartnere, kunder, miljøet og samfundet.
Logoet har subtile referencer til forsyningsbranchen og understreger samskabelse og fællesskab.
Nye farver – moderne og miljøbevidste
Vi introducerer to primærfarver: Mørk grøn og lys grøn, som signalerer bæredygtighed, stabilitet og troværdighed.
De rolige farver understøtter vores identitet som en moderne forsyningsvirksomhed med en grøn profil.
Det nye logo vist i de to grønne primærfarver samt i en sort og en hvid version
Hvorfor skifter vi udseende?
Der er flere gode grunde til, at vi har valgt at opdatere vores visuelle identitet:
1. Det nuværende design er forældet
- Vores logo stammer fra 2008 og lever ikke længere op til moderne designstandarder.
- Det er skabt i en tid, hvor digitale platforme ikke var i fokus. I dag skal vores identitet fungere optimalt på tværs af skærmstørrelser – også på mobiltelefoner.
- Det gamle logo var designet til at fungere på tryk. Det fungerer ikke optimalt på mobile platforme. Omkring 70 procent af vores kunder besøger silkeborgforsyning.dk via en smartphone.
- Det gamle logo afspejlede vores fire forsyningsarter med hver sit symbol og hver sin farve. Nu ønsker vi at signalere, at vi er én samlet forsyning.
2. Bæredygtighed i fokus
- Med vores nye strategi har vi et stærkt fokus på grøn omstilling, og det skal en ny visuel identitet være med til at afspejle.
- Den røde gasflamme i det nuværende logo forbindes ofte med sort energi. Da naturgassen snart udfases i vores fjernvarmeproduktion, giver det ikke mening at bevare denne visuelle reference.
3. Tydeligere kommunikation til kunder og samarbejdspartnere
- Vi vil gøre det endnu mere klart, at vi går forrest i den grønne omstilling.
- En moderne og professionel visuel identitet øger vores troværdighed og forbedrer oplevelsen af os – både for vores kunder, samarbejdspartnere og kommende medarbejdere.
Visualisering af flag med det nye logo
Et stærkere og mere tidssvarende Silkeborg Forsyning
Med vores nye visuelle identitet viser vi, at:
- Vi er en moderne og fremtidsorienteret forsyningsvirksomhed.
- Vi er én samlet forsyning, som skaber synergi mellem vores forskellige forsyningsarter.
- Vi tager vores ansvar i den grønne omstilling alvorligt.
Vi udskifter med omtanke
Selvom vi får et nyt udseende, gør vi det med fokus på ansvarlighed og genbrug.
Arbejdstøjet får løbende nyt logo – men vi genbruger det gamle
I stedet for at kassere eksisterende arbejdstøj vil vi genbruge det ved fx at trykke det nye logo ovenpå. Det er både økonomisk og bæredygtigt.
Firmabiler opdateres løbende
Biler med det gamle logo vil få opdateret deres visuelle identitet, efterhånden som det bliver nødvendigt.
Klistermærker på skraldespande og kloakdæksler
Nye designs er klar, men vi udskifter først, når det eksisterende er slidt og skal fornyes.
Visualisering af en firmabil med det nye logo på
Har du spørgsmål? Find svar her
Vores nuværende logo og farver stammer helt tilbage fra 2008, da Silkeborg Forsyning blev selvskabsgjort. Meget har ændret sig siden da, og i dag står vi et andet sted.
Vi har nu et større fokus på vores kunder og omverden, samtidig med at vi bygger videre på den stærke drift, vi altid har haft. Det eksisterende logo og visuelle udtryk er derfor blevet forældet og understøtter ikke vores nye strategi om en mere bæredygtig forsyning.
I løbet af april vil borgere i Silkeborg gradvist begynde at se det nye visuelle udtryk, f.eks. på skilte ved genbrugspladserne. Derudover vil de første firmabiler med det nye logo snart være på vejene.
Den 1. maj får alle vores digitale kanaler – hjemmeside, sociale medier, regninger osv. – en visuel opdatering med det nye logo og identitet.
Vi har arbejdet omhyggeligt og meget nøje med at holde prisen nede på både udvikling og implementering af det nye design. Derudover har vi valgt et design, som har et enkelt og tidsløst udtryk, der er aktuelt i mange år frem.
Som skrevet længere oppe, så sparer vi rigtig mange penge – og agerer mere bæredygtigt – ved ikke at kassere arbejdstøjet og skifte logo på arbejdsbilerne løbende.
- Udarbejdelsen af hele den nye visuelle identitet, som logoet er en del af, har kostet omkring 300.000 kroner.
- Det vil derudover koste omkring 325.000 kroner i 2025 at implementere det nye design både på flag, skilte, vejledninger osv. og en lang række kommunikationsplatforme, herunder hjemmesiden.