FORSYNINGSMOTORVEJ UNDERSØGT OG OPGIVET: ARBEJDET MED OMBYGGET SØHOLT FORTSÆTTER

05. juli 2023

På byrådsmødet den 27. juni 2023 blev byrådet i Silkeborg orienteret om, at ideen om en forsyningsmotorvej mellem Silkeborg og Aarhus er opgivet. Projektet er nu undersøgt og ville medføre en stor ekstraregning på 800 millioner kroner for transport af kommunens spildevand.

Tanken om en forsyningsmotorvej mellem Silkeborg og Aarhus er undersøgt og opgivet. En ekstra udgift på omkring 800 millioner bremsede projektet, der blandt andet var tænkt som alternativ til at ombygge Søholt Renseanlæg.

Ideen om forsyningsmotorvejen blev forelagt byrådet i august 2022 og indeholdt følgende elementer:

  • Spildevand fra Silkeborg Kommune skulle pumpes til Aarhus for at blive renset i stedet for at blive renset lokalt.
  • Drikkevand kunne sendes fra Silkeborg til Aarhus. Silkeborg har meget grundvand til rådighed, og Aarhus kunne muligvis komme til at mangle drikkevand en gang i fremtiden.
  • Forsyningsmotorvejen kunne også bruges til at aflede vand fra Gudenå-systemet til Aarhus, hvilket kunne afhjælpe de oversvømmelser, der ser ud til at blive hyppigere på grund af klimaforandringerne.
  • Projektet indeholdt også ideer om at samarbejde om anlæg af infrastruktur af strøm og en evt. ny jernbane sammen med forsyningsmotorvejen. Dette er ikke undersøgt, da der ikke har været grundlag for et projekt på vand- og spildevandsområdet.

Forsyningsmotorvejen var derfor blandt andet tænkt som et alternativ til planerne om at ombygge og modernisere det store centralrenseanlæg Søholt, der om nogle år ikke længere kan håndtere de stigende spildevandsmængder fra kommunens indbyggere. Tanken var, at renseanlægget helt kunne undværes.

Ledningen til Aarhus ville fordyre transport af spildevand med 800 millioner kroner

Silkeborg Forsyning og Aarhus Vand gik på anmodning fra politisk side sammen om at belyse projektets muligheder og konsekvenser, herunder prisen. Undersøgelsesrapporten er nu færdig, og projektet bliver ikke til noget.

Undersøgelsen viste nemlig, at projektets spildevands-element ville medføre meget store økonomiske ekstraomkostninger på omkring 800 millioner kroner, som en ledning til spildevand vil koste, mens omkostningen til rensning af spildevandet vil være på samme niveau, om det skulle renses på et nyt anlæg i Aarhus eller på et ombygget anlæg i Silkeborg. Samtidig er det vurderet, at de miljømæssige gevinster er beskedne. Herunder ville energiforbruget på at pumpe spildevandet fra Silkeborg til Aarhus også blive betragteligt.

Aarhus Vand har også vurderet, at de ikke umiddelbart har brug for at kunne hente drikkevand fra Silkeborg. Denne del af projektet kan dog tages op igen, hvis Aarhus Vand kommer til at mangle vand engang i fremtiden.

Ideen om at aflede vand fra Gudenåen via en ledning til Aarhus blev også vurderet urealistisk på grund af de meget store vandmængder, der er tale om. En sådan ledning ville blive meget dyr at anlægge.

Alt i alt viste undersøgelsen, at forsyningsmotorvejen ikke var den rigtige vej at gå, opsummerer vandchef i Silkeborg Forsyning, Bo Frølund. Han glæder sig nu over, at der er kommet en afklaring, så arbejdet med ombygningen af Søholt Renseanlæg nu kan komme videre:

”Det var rart at få en afklaring, så vi kan komme videre med at ombygge Søholt Renseanlæg. Men selv om forsyningsmotorvejen ikke blev til noget, vil jeg meget gerne takke Aarhus Vand for et godt og konstruktivt samarbejde gennem hele processen. Arbejdet med forsyningsmotorvejen har startet nogle meget givende, faglige drøftelser med vores kolleger i Aarhus Vand, som vi kan bygge videre på i fremtiden,” siger han.

Potentialeafdækning for projektet "Forsyningsmotorvej."

Læs mere om projektet i undersøgelsesrapporten.